AKTUALNOŚCISTARTUP

Polskie startupy w 2021 roku – analiza raportu

Jak wygląda obecnie funkcjonowanie startupów w Polsce? Czy pandemia COVID-19 miała wpływ na działalność młodych przedsiębiorstw? Postanowiliśmy podzielić się wiedzą na temat tego, jak poradziły sobie polskie startupy w 2021 roku. Dane przedstawiamy na podstawie raportu przygotowanego przez fundację Startup Poland.

Startup – co to takiego?

Przypomnijmy, że mianem startupu określa się nowo utworzone przedsiębiorstwo lub organizację, wyróżniającą się innowacyjnymi rozwiązaniami, które poszukuje odpowiedniego dla siebie modelu biznesowego, dążąc do zysków i nie bojąc się podejmowania ryzyka. 

Jak podaje Raport Polskie Startupy: “odsetek startupów działających 5-10 lat wzrósł w  ciągu ostatniego roku o 4 punkty procentowe. i wynosi już 18%. Największą część stanowią startupy założone przed rokiem lub dwoma laty (34%). Znacząco zmniejszyła się za  to  liczba podmiotów, które powstały nie dawniej niż rok temu (spadek z 29% do 19%)”. 

Startupy w Polsce w 2021 roku

W minionym roku startupy były zakładane przez coraz młodsze osoby niż w latach poprzednich. Odsetek tych, którzy założyli startup w wieku 20-30 lat, wzrósł z 28% w 2020 r. aż do 37% obecnie. Najliczniejszą grupę stanowią tutaj 30-latkowie, bo to aż 43% wszystkich właścicieli. Być może to właśnie pandemia oraz gigantyczne zmiany na świecie skłoniły młodych ludzi do poszukiwania nowych dróg kariery i aktywności zawodowej. 2020 rok otworzył również oczy wielu osób na wiele nowych potrzeb, które pojawiły się na rynku. 

Jeżeli chodzi o lokalizacje, w których zarejestrowane zostały młode przedsiębiorstwa, to aż w 32% jest to województwo mazowieckie. Przy czym pozostałe województwa stanowią tylko 9-0,5% całości. 

Jaki jest udział kobiet w startupach?

Jak podaje statista.com, w 2019 roku, w co piątym startupie jednym ze współzałożycieli była kobieta. Niestety, w 2020 roku startupy założone przez kobiety otrzymały tylko 5 mld dolarów Venture Capital. Podczas gdy, te których współzałożycielami byli zarówno mężczyźni, jak i kobiety otrzymały ok. 20 mln dolarów dofinansowania.

Jakie są specjalizacje polskich startupów?

Branże, którymi najchętniej zajmują się startupy w Polsce, są w dużym stopniu związane z nowościami technologicznymi. Nie powinno nas dziwić, że młode przedsiębiorstwa chętniej inwestują w to, co budzi jakiekolwiek nadzieje na przyszłość, nawet jeżeli rozwiązanie nie zostało do końca zbadane, czy opracowane. Rozwijające się firmy technologiczne mają w sobie duży potencjał. Specjalizacje, w których najczęściej działają polskie startupy to według raportu: sztuczna inteligencja, mechine learning, e-commerce, medycyna, zdrowie, technologia, edukacja, analityka, zarządzanie, big data, przemysł 4.0, czy finanse. Jeżeli chodzi o podział na oferowanie klientom usług, produktów, a połączenia produktu z usługą, rozkłada się on prawie po równo. Produkty stanowią 32% całości, a usługi oraz tzw. mix po 34%.

Jak finansowane są współczesne startupy? 

Jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków na działalność, głównym źródłem są środki własne a w dalszej kolejności fundusze Venture Capital. W pierwszych 3 kwartałach 2021 roku polskie startupy uzyskały w ten sposób  1,46 mld złotych. Zaś we wcześniejszym roku było to 1,23 mld. Fundacja Startup Poland przeprowadziła ankietę, w której zadała pytanie o to, z jakich źródeł kapitału korzystały dotychczas poszczególne startupy. Odpowiedzi prezentowały się następująco:

W ankiecie zadano też pytanie, czy dana firma zamierza wejść na giełdę. 51% odpowiedziało przecząco, 47% ankietowanych właścicieli startupów rozważa wejście na giełdę, zaś 2% już na niej istnieje. Wejście na giełdę wymaga przekształcenia się firmy w spółkę akcyjną. Obecność spółki na giełdzie może pomóc danej spółce w pozyskaniu kapitału na dalszy rozwój, a także w budowaniu wizerunku i rozpoznawalności marki. 

Jeżeli mowa o finansach, należy poruszyć ważny temat: czy dany startup generuje przychody. Nie jest to oczywiste pytanie, gdyż generowanie przychodów przez dany biznes wymaga sporo czasu, w tym np. udostępniania klientom darmowych próbek produktu lub usługi. W 2021 roku tylko co trzeci startup (33%) nie generował przychodów, podczas gdy w 2020 roku było to aż 44%, co jest bardzo korzystnym trendem. 

61% startupów zarabia dzięki sprzedaży produktów i  usług ale też treści i  reklam, kolejne 24% dzięki pośrednictwu i  udziałom w  zyskach. 7% firm nie ma jeszcze wypracowanego modelu przychodowego. 

Ekspansja zagraniczna polskich startupów? Tak!

Aż 78% badanych odpowiedziało, że w ciągu najbliższego roku planuje wejść na nowe rynki zagraniczne. Naturalnym pytaniem jest, do jakich krajów polskie startupy planują ekspansję? Wygrywają kraje Unii Europejskiej, natomiast już na drugim miejscu są Stany Zjednoczone i Kanada. Poniżej prezentujemy wyniki ankiety:

Mimo wszystko chęć ekspansji towarów, czy usług nie wiąże się ściśle z przeniesieniem siedziby firmy do innego kraju, gdyż 75% ankietowanych odpowiedziało, że nie chciałoby przenieść siedziby. 

Jakie problemy stoją przed polskimi startupami? 

Możliwość rozwoju firmy, rozszerzenia własnej działalności (również na inne rynki) brzmi optymistycznie, natomiast polskie startupy stoją też przed wieloma problemami i napotykają na ograniczające je bariery. Jedną z nich i być może najważniejszą jest pozyskanie dofinansowania w kolejnych etapach rozwoju. Kolejnym problemem są wysokie koszty zatrudnienia pracownika. Potem pojawiają się problemy organizacyjne związane z rozbudową firmy, formalności związane z prowadzeniem działalności, a także szybko zmieniające się i niejasne przepisy.

W przypadku zatrudniania nowych pracowników problemem może okazać się znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych ludzi. Poniżej przedstawiamy, na jakie zawody jest największe zapotrzebowanie w startupach. Bez wątpienia wygrywają programiści.

Czy któryś z polskich startupów ma szansę uzyskać miano jednorożca? 

Mianem jednorożca określa się innowacyjny startup, którego wycena sięgnęła 1 mld dolarów. Czy mamy takie startupy wśród polskich firm? Nieoficjalnie mówi się, że DocPlanner i Booksy mogą pochwalić się statusem jednorożca.  DocPlanner służy do umawiania wizyt lekarskich i oceniania lekarzy przez Internet, z kolei Booksy również służy do umawiania wizyt, z tym że bardziej w branży beauty. Co więcej, do Booksy dołączyła konkurencyjna firma Versum, właściciel serwisu Moment.pl. Przez to Booksy dodatkowo zwiększyło swój kapitał.

Do zostania jednorożcem zbliża się również platforma edukacyjna Brainly, a także firma Ramp, działająca w branży kryptowalut. W obecnych czasach, gdy króluje technologia, rozwijające się firmy technologiczne mają potencjał, by wybić się na rynku ze swoimi pomysłami. Kto wie, o jakim jednorożcu usłyszymy w przyszłym roku? 

Cały analizowany raport znajdziesz tutaj: Raport_Polskie_Startupy_2021.pdf (startuppoland.org)

Powiązane Artykuły

Back to top button