FACILITY MANAGEMENT

Podsumowanie pierwszego kwartału pandemii w usługach zarządzania i utrzymania obiektów

Facility Management, jako branża zajmująca się zintegrowanymi usługami utrzymania i zarządzania obiektami dla większości sektorów polskiej gospodarki, odnotowała 15% wzrost sprzedaży usług w 2020 roku, w stosunku do roku ubiegłego. Trwająca w Polsce pandemia nie wpłynęła destrukcyjnie na sektor FM. Spadł co prawda procent wynajmowanych powierzchni pracowniczych, ale wzrósł popyt na usługi obiektowe w logistyce i magazynach oraz profesjonalne utrzymywanie czystości.

Polska Rada Facility Management tak podsumowała pierwszy kwartał pandemii w Polsce:

  • centra handlowe: zmniejszenie popytu na usługi FM od 15 do 30% (w zależności od lokalizacji),
  • biura: popyt, z niewielkimi wyjątkami, na niezmiennym poziomie,
  • hotele: spadek popytu od 25 do nawet 45%,
  • sektor produktów pierwszej potrzeby: wzrost zamówień usług FM o 15%,
  • logistyka i magazyny: wzrost zamówień na usługi obiektowe o 20%.

Pandemia zwiększyła oczywiście zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi sprzątania z dezynfekcją i ozonowaniem. Narzucony reżim sanitarny oraz bezpieczeństwa wymógł potrzebę szybkiego przeszkolenia pracowników pierwszej linii (np. recepcji) oraz serwisu technicznego. Skutkiem skoordynowanych działań jest odpowiednie przygotowanie sprzętów do dezynfekcji i wykwalifikowanej obsługi w niemal każdym obiekcie.

Pierwszy kwartał pandemii zrewidował plany inwestycyjne zarządców nieruchomości związane z nowymi powierzchniami, ale w przypadku obiektów już istniejących, zapotrzebowanie na usługi FM nadal istnieje. Nawet jeśli niektóre branże, mocniej dotknięte lock downem, odnotują spadek zapotrzebowania na obsługę i zarządzanie nieruchomościami, zrekompensuje to ich wzrost w innych dziedzinach (tak jak aktualnie dzieje się to w obszarze logistyki i magazynów). Przestrzeń biurowców, nadal wykorzystywana, ale w nie więcej niż 20%, stanowi nowe wyzwanie dla FM. Dostarczenie rozwiązań spełniających potrzeby społecznego dystansu, a jednocześnie homeoffice, może skutecznie przyciągnąć pracowników do biur.

Rok 2020 jest niezapowiedzianym testem dla wszystkich sektorów gospodarki. Po pierwszych analizach widać, że branża FM, po debiutanckim kwartalne pandemii zachowuje stabilność. Co raz częściej słychać głosy o wirtualnych recepcjach czy ochronie w postaci monitoringu. Zatem dodatkowe włącznie w FM nowoczesnych technologii może być krokiem do jego potencjalnego wzrostu.

Źródło: www.propoertynews.pl

Powiązane Artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button